Wyszukiwarka

Onomastyczna analiza dyskursu

NOWOŚĆI

Cena:15.00
dostępny
masz pytania?

Mariusz Rutkowski, Katarzyna Skowronek

 

typ publikacji: monografia
ISBN: 978-83-66364-22-6
format: B5
oprawa: twarda
liczba stron: 148
wydanie: 1
rok wydania: 2020

waga: 0-0,5kg

 

Czym się różni Jan Paweł II od Karola Wojtyły? Co dla współczesnych Polaków znaczy Smoleńsk, co przywodzi na myśl twarz Kim Kardashian i skąd właściwie się wziął Hans Timmermans? Takie i podobne pytania stanowią przedmiot dociekań dwojga językoznawców, Mariusza Rutkowskiego z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Katarzyny Skowronek z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy próbują zmierzyć się z istotą nazw własnych wplecionych w strukturę tekstu i dyskursu.
Ta książka stanowi zwieńczenie ich kilkunastoletnich badań. Autorzy prezentują w niej zwarty, spójny i udokumentowany licznymi przykładami pogląd na temat funkcji nazw w dyskursie. Twierdzą oni mianowicie, że wgląd w nazewnictwo określonego zbioru tekstów odsłania nierzadko ukryte i nie zawsze uświadamiane systemy wartości, ideologie, przekonania i grupowe stereotypy, tak istotne dla całej sfery publicznej, nie tylko w Polsce. Jest to jednocześnie prezentacja oryginalnej metody interpretacji współczesnych przekazów kulturowych - onomastycznej analizy dyskursu. Sytuuje się ona na styku onomastyki, lingwistyki kulturowej, nauk o komunikacji, tekstologii i krytycznej analizy dyskursu. Przedstawiając konkretne przykłady, pochodzące z różnych odmian polskiego dyskursu publicznego (np. politycznego czy marketingowego), autorzy zarówno kreślą teoretyczne założenia tej metody, jak i pokazują możliwości jej praktycznego zastosowania. Udowadniają, że nazwy własne mają istotne własności perswazyjne i sprawcze.

 

Polecamy także:

Wprowadzenie do komputerowych obliczeń i symulacji pracy systemów energetycznych w programie STEAG Ebsilon Professional
20.00